Stefan op de Malediven

Laatste week is ingegaan

Hey!

Hier eindelijk weer een update.

Gaat nog steeds prima hier, mijn terugkeer naar Nederland komt alleen wel erg snel dichtbij nu. Is onderhand alweer een hoop gebeurd. Zit alweer een week in mijn nieuwe kamer (3e in een maand

Tongue out
). Charlotte had namelijk de mooiste kamer van ons allemaal (airco en internet) en aangezien zij vorige week naar huis is gegaan, heb ik snel haar kamer opgeëist. Nadeel is alleen wel dat er constant andere vrijwilligers op mijn kamer zitten en van mijn computer gebruik willen maken, aangezien ik de enige ben met (grootste deel van de tijd) goed werkend internet. Sinds eergisteren deel ik mijn kamer met Ollie, een jongen uit de UK. Hij zou eigenlijk samen met z'n vriendin een kamer delen en dan zou een nieuw meisje naar mijn kamer verhuizen, maar hier waren toch wat problemen mee, aangezien het hier niet echt normaal is dat je een kamer deelt met een vrouw wanneer je niet getrouwd bent.

Vorige week en gisteren is er weer een berg nieuwe vrijwilligers aangekomen. Zijn allemaal erg aardig en brengen veel tijd met elkaar door 's avonds (misschien wel een van de redenen dat het even heeft geduurd voordat er weer een verhaal is gekomen). De vrouw uit Australië is nog steeds erg apart, zelfs de altijd aardige locals beginnen een hekel aan haar te krijgen, maar ze gaat vooral haar eigen gang, dus dat is wel positief voor ons.

Vorige week vrijdag was het voetbal toernooi wat Charlotte en ik hadden georganiseerd. Het regelen was een hoop gedoe en alles werd echt op het allerallerlaatste moment gedaan, maar het is allemaal goed gekomen. Toernooi was een groot succes. Hadden twee velden gemaakt met lijnen in het zand waarop wedstrijden van 7 tegen 7 gespeeld konden worden. Aan het toernooi deden 8 teams van 9 kinderen mee, in de ochtend werd de groepsfase gespeeld en in de late middag de 'finales'. De kinderen vonden het erg leuk om een keer voor iets te spelen in plaats van alleen te trainen en ook de ouders waren erg enthousiast. Vanuit de hoofdstad Male werden er medailles overgevaren voor de winnaars. Was erg leuk en een hele ervaring om te organiseren, gaat toch allemaal iets anders dan in Nederland. Moesten bijvoorbeeld met het wedstrijdschema rekening houden met de gebedstijden

Wink

Zaterdag had het enige team dat ik train dat niet aan het toernooi meedeed (16 jarige) een vriendschappelijk wedstrijd op het nabijgelegen eiland dat een kunstgrasveld bezit (bekend van vorige verhaal). Was voor hen voor het eerst spelen op 'gras', groot veld, groot goal, met buitenspel. Hele belevenis en aan mij de taak op de boel te coachen. Eerste helft verliep moeizaam met een nogal onzekere keeper aan onze kant (tot nu toe alleen in een klein goaltje gekeept). In de rust heb ik paar dingen omgegooid en nog wat dingen uitgelegd (hele concept van buitenspel voor sommige bijvoorbeeld). 2e helft begonnen wij erg goed, maar door een verschrikkelijke blunder van de keeper kwamen wij 0-1 achter. Snel volgde de 1-1. Vervolgens een knappe tegengoal en weer een blunder van de keeper binnen korte tijd waardoor het 1-3 stond. Vervolgens hadden wij een hoop kansen, maar weinig geluk, had de 2e keeper gebracht en die was al even onwennig in de grote goal, in de laatste minuut een tegengoal waar Robert Green bekend om is geworden afgelopen WK... Conclusies: voor een eerste wedstrijd op een echt veld deden ze het helemaal niet slecht. Gevolgen: invoeren keeperstraining en meer fysieke training, want halverwege de 2e helft zat iedereen er al doorheen (speelde maar 2 keer 35 minuten). Fysieke training is afgelopen week al ingevoerd en keeperstraining gaat (als het goed is) volgende week beginnen.

Door al het gevoetbal, geen weekend voor mij, maar gelukkig werd maandag en dinsdag onafhankelijkheidsdag gevierd. Eerst zondagavond nog een barbecue waar wij voor uitgenodigd waren door paar vissers. Was best oké, maar kies toch voor de Nederlandse BBQ (al is het maar vanwege het gemis van een lekker koud biertje)

Wink
Er was voornamelijk vis en iets dat op worst moet lijken. Vis was volgens de nieuwe vrijwilligers vrij pittig, maar ik had nergens last van, blijk er dan toch stiekem aan gewend te zijn
Laughing
Planning was om maandag naar een ander Atol te gaan waar het heel traditioneel gevierd wordt, maar aangezien mijn visum alleen voor die Atol geldig is en wij niet op tijd toestemming konden krijgen van de regering waren wij genoodzaakt 'thuis' te blijven. En van de locals hier heeft een eigen eiland op zo'n half uurtje varen. Zijn met zijn familie mee geweest en was een prima dagje. 's Ochtends regende het nog een beetje, maar 's middags werd het super zonnig. Echt een erg mooi eiland met allemaal 'hangmatten' en typische Maldivische stoelen.

Dinsdag zouden wij eigenlijk door Thuday (vervent duiker en snorkelaar die veel mooie plekken kent) meegenomen worden naar een van de beste snorkelplekken hier in de buurt (plek waar het koraal nog niet gebleekt is en veel bijzondere vissen te vinden zijn). Helaas was het weer 's ochtends erg slecht, soms wat regen, maar vooral een erg harde wind, waardoor de stroming in de zee te sterk zou zijn. Zouden eventueel die middag nog kunnen gaan, maar er was niet genoeg verbetering in het weer (waarschijnlijk gaan wij morgenmiddag alsnog, dus hopen op rustig weer). Hierdoor rustig dagje gehad, overdag beetje met de vrijwilligers rondgehangen, niet veel bijzonders. 's Avond 'uit eten' geweest aangezien Hoda (meisje uit de UK) jarig was. Ben samen met Veronique op cadeaujacht gegaan en dat viel niet mee, bijna alle winkels hier afgeweest (zijn er stuk of 10

Tongue out
). Maar zijn uiteindelijk toch geslaagd. Daarnaast hadden wij nog een taart voor haar gebakken en was een erg geslaagde verjaardag.

Woensdag en donderdag weer aan het werk gegaan. Lesgeven bevalt nog steeds goed, maar merk wel dat zij nog erg moeten wennen aan mijn manier van lesgeven. Geef ze elke dag 2 paragrafen op om te lezen voor de volgende dag en vervolgens behandelen wij dit in de les en maken en bespreken de bijbehorende opgaven. Begin met vragen of er nog vragen zijn over de stof en dan blijft het stil, wanneer ik het vervolgens begin te behandelen blijkt dat ze het toch niet helemaal begrijpen en vaak niet goed doorgelezen hebben (concept zelfstudie is nog niets voor de Malediven). Toch zit er volgens mij vooruitgang in, qua manier van opgave maken (meer structuur) en wat andere tips die ik heb gegeven. Komende woensdag of donderdag hebben ze een toets, dus dan zal ik zien wat ze aan mij hebben gehad.

Weer is afgelopen week (op maandag na) niet echt super geweest, veel wind, af en toe een bui en weinig zon. Afgelopen weekend werd het gelukkig stuk beter en weer (heel) erg warm. Heb de temperaturen op mijn bureaublad staan en de meeste dagen is het ongeveer 2 keer zo warm als in Nederland, wordt dus wel even acclimatiseren (hoewel, na 3 dagen weer door naar Bulgarijë, waar maar iets minder warm is dan hier). Moet zeggen dat ik langzaamaan beetje moe wordt om niet over straat te kunnen lopen zonder aangesproken te worden door iemand (vaak meerdere). Altijd dezelfde vragen: 'How are you? Where are you going?' en de leukste 'What island are you from' (vraag van kinderen die mij nog niet kennen). Voel mij echt een soort van beroemdheid hier (en weet nu dat dat niets voor mij is). Heb ook al erg vaak de vraag gehad of ik getrouwd ben (hier heel normaal op mijn leeftijd). En wanneer ik met één van de vrouwelijke vrijwilligers over straat loop krijg ik de vraag of dat mijn vrouw is

Laughing
Wat verder erg grappig is, is dat alle vrouwen gek van mij blijken te zijn (jong en oud, vrijgezel en getrouwd). Wanneer ik gedag zeg, kijken ze giechelend weg en ze willen allemaal een foto van mij. Een van de vrijwilligers had haar camera mee naar de school waar ze werkt en de eerste vraag die gesteld werd, was of ze er ook foto's van mij op had staan
Laughing
Zal ook wel even wennen worden terug in Nederland. Wat verder echt opvalt is dat iedereen hier elkaar kent en dat over iedereen gepraat wordt. Ik was pratend (zal eens niet zo zijn...) met Paula (nieuwe vrijwilligster uit Letland) op straat gespot door een meisje uit de klas die ik lesgeef. En de volgende voetbaltraining kwamen er vragen wat ik met haar deed en of zij mijn vriendin was?! 'Nieuws'/roddels gaan heel erg snel rond hier
Wink

Dit weekend zouden wij vrijdag snorkel trip hebben, maar het weer werkte weer niet echt mee. Kwam voor mij eigenlijk wel goed uit, want had een hoop te doen. Vooral de was doen in deze kamer is een heel karwei. Aangezien er eigenlijk geen plek is voor de wasmachine, moet ik mijn bed verplaatsen en de afvoer naar de badkamer leiden en dan heb ik nog het gebrek aan plaats om mijn kleding te drogen. Verder heb ik mijn vrijdag gebruikt om een begin te maken met het sorteren van alle foto's (gisteren de grens van 4000 foto's gepasseerd...) Ben van plan dit terug te brengen tot zo'n 400/500 foto's.

Ollie (speelt al zo'n 7 jaar gitaar en is hier redelijk verslaafd aan) kon/durfde zijn gitaar niet mee te nemen. Toen hij mij vertelde dat hij hoopte hier een gitaar te kunnen lenen heb ik mijn 'connecties' gebruikt en had hij de volgende dag een gitaar, kon hij les gaan geven en sinds afgelopen vrijdag zit hij in een band. Was een 'concert' bij ons café vrijdagavond en er werd gevraagd of een van ons vrijwilligers het aandurfde om een nummer te zingen. Veronique zag het wel zitten, maar niet alleen en zonder enige vorm van alcohol genuttigd te hebben stemde ik toe. Veronique en Charlotte waren toen ik aankwam de hele tijd 'Hello' van Lionel Richie aan het zingen, alleen kende zij maar een paar regels en vervolgens maakte ik het nummer af (of in ieder geval paar zinnen meer). Dit nummer moest het dus gaan worden. Was heerlijk gênant, maar had zoiets van, kom hier voorlopig toch niet meer terug.

Zaterdag ging de trip wel door, nu naar een onbewoond eiland (Dhidu). Zouden eigenlijk 8 uur 's ochtends al weggaan, maar ben onderhand al redelijk gewend aan de manier om afspraken te maken in de Malediven. Gingen uiteindelijk 9:30 weg... Zou uiterlijk 16uur weer terug zijn, zodat ik nog training kon geven, maar waren uiteindelijk 17:30 pas terug... Dit om een idee te geven hoe het hier soms werkt. De trip zelf was echt geweldig. Weer was super en het eiland waar wij heen gingen misschien nog wel beter. Was echt onbeschrijfelijk. Geweldige dag gehad, gevist (kreeft gevangen), gesnorkeld. Over een zandbank naar ander eiland gelopen en hele boel jaloersmakende foto's gemaakt. Aangezien ik de foto's nog moet uitzoeken en verkleinen en niet te vergeten tijd vrij maken om up te loaden volgen de foto's waarschijnlijk morgenavond.

Ben net terug van een bruiloft waar wij voor uitgenodigd waren (werd gevraagd of Veronique en ik weer wilde optreden, maar daar heb ik toch vriendelijk voor bedankt

Tongue out
). Was wel leuk om mee te maken. Ze hadden het klein gehouden (slechts 500 gasten...).

Met mijn 'afval opruimproject' gaat het nog niet zo heel super. Zijn prullenbakken besteld, maar die zouden hier vorige week al moeten zijn. Heb met het toernooi wel alles rond het voetbalveld op laten ruimen en probeer die kinderen er ook op te wijzen dat het helemaal niet normaal is om je lege flessen maar ergens neer te gooien. Gaat in de toekomst wel een soort van campagne komen en dat is ook hard nodig. Toen wij op de boot zaten richting de voetbalwedstrijd zaterdag had ik verpakking van eten en dat deed ik in mijn tas en iedereen zat mij aan te kijken alsof ik de verpakking zat op te eten... Zij vinden het heel normaal om alles maar overboord te gooien en het maakt ze weinig uit dat het ooit een keer ergens gaat aanspoelen en het milieu hebben ze nog nooit van gehoord. Erg zonde van zulke mooie eilanden.

Waren nog wat dingen die ik kwijt wilde, maar daar kan ik nu even niet opkomen. Misschien later nog een update en anders horen jullie de verhalen wel wanneer ik weer terug ben. Nog vier dagen werken en dan vrijdagochtend met Veronique, Paula, Leonie en Amelie (nieuwe vrijwilligers uit Duitsland) naar Kuredu (again

Tongue out
). Nog even een dagje relaxen en bijkleuren voordat ik weer zo'n 24uur onderweg ben. Vertrek in de middag met een watervliegtuig naar Male Airport. Daar hoop ik mijn bagage ergens op te kunnen bergen en dan neem ik de boot naar de hoofdstad Male, shoppen (hoop vooral een voetbalshirt van het nationale team van de Malediven te kunnen scoren) en verder sightseeing (wordt als het goed is een gids voor mij geregeld). Rond 21/22uur moet ik weer op de luchthaven zijn, waar ik 23:55 locale tijd vertrek. Als alles goed gaat ben ik dan zondag rond 13:30 Nederlandse tijd weer met 3 wielen op Nederlandse bodem geland.

Als laatste wilde ik iedereen nog even bedanken voor de leuke reactie, mailtjes en smsjes. Erg leuk om te lezen en fijn om te weten dat er mensen zijn die de moeite nemen om de lappen tekst door te werken

Laughing

Bye!

Reacties

Reacties

sander

Hey amigo,

Weer heerlijke verhalen. Ben wel stik jaloers. Ik moet wel zeggen het vliegtuig heeft 14 wielen i.p.v. 3 als je het verhaal compleet wil maken. Als ik je niet meer spreek in ieder geval goede terug reis.

P.s. wij hadden afgelopen weekend ook een bbq bij maarten. Heb hem nog nooit zoveel zien doen hehe

Stefan

@ Sander:

Haha, om eerlijk te zijn zat ik er nog aan te denken om op te zoeken hoeveel wielen een Boeing 777 werkelijk heeft, maar aangezien jij de enige bent die daar op zou gaan letten heb ik maar zo gelaten.

Tot volgende week!

Maarten

Steef ik heb je verhaal gelezen....maar meer omdat ik me verveel en mn oma haar meloentje al op heeft....en ik reageer meer op leppol, want die luie aap heeft gewoon nix uitgevoerd op mn bbq!! had al een emmertje zand en water neergezet voor de brandveiligheid...maar was ik toch degene die alles moest doen!! Ben blij dat je niet meegaat naar Bulgarije leppol!!! haha nee grapje
En steef, mooi verhaal ouwes fijn dat je het zo naar je zin hebt en fijn dat je snel weer terugkomt zodat je weer dingen voor ons kunt gaan regelen:)

grz,

Maartuh

Tom

Amigo,

Zelfs ik heb de hele lap tekst gelezen... (tsja erg druk op mijn werk...)
Klinkt erg gut... allemaal volgens mij word ik wel redelijk jaloers als ik de fotos straks ga zien...
Als je terug bent moet je wel effe snel goed uitslapen voor bulgarije want daar krijg je het straks zwaar aangezien je de drank niet erg gewend meer bent :)
Wel kan je ons dat mooi de nieuwe KINGSEN effe leren!

nog 1 ding: jij en zingen? zijn die mensen in de malediven doof dan? ;) of kennen wij je talenten gewoon niet goed? ken alleen de dronken zingende stefan...

Fijne vlucht alvast en tot over een weekie!

de koppies van 26

Hoi Stefan,

Leuk weer een verhaal te lezen. Goed om te lezen dat je het nog steeds naar je zin hebt. Het is weer een fantastisch verhaal. Je hebt het wel druk, maar je beleefd ook veel leuke dingen. De tijd gaat wel snel.Zondag al weer thuis. Het zal zeker wennen zijn. Heb je Nemo al gevonden? Wij hebben hem naar je toegestuurd vanuit Egypte, maar misschien wist hij de weg niet. Ze waren met z'n tweeen.Hoop dat je ze nog gaat zien.

Stefan veel plezier nog en een goede reis terug.
Groetjes van ons allen.

Stefan

@ Tom: Heb een heel nieuw kaart spel geleerd, ideaal voor Bulgarije! "Nieuwe" Kingsen is niet zo bijzonder, eigenlijk neemt iedereen onze regels over ;)

Tsja dat zingen..., weet niet wat mij bezielde, denk dat het door de hitte kwam :P

Tot over een week!

Stefan

@ Koppie van 26: Ik heb nemo gisteren gevonden, denk dat hij meer vrienden onderweg is tegengekomen, want waren er een stuk of 10 allen zwemmend rond een anemoon, erg leuk dat ik dat nog even heb gezien. Nog leuker, hebben een schildpad gezien en... gevangen! Hierdoor konden wij wat foto's met hem/haar maken op het droge, echt super gaaf!!

Tot snel!

LariSs

Hahaha

@ Maarten: dus nu waardeer je hem meer!?
En terecht! :P

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!